Hart van Onderwijs

Achtergrond-boeddhisme

De essentie van de leer van de Boeddha (Dharma) staat in bovengenoemde citaat beschreven. Dit citaat is in wezen ook de essentie van HvO.

  • ‘Doe een ander geen kwaad’ betekent dat je een ander in ieder geval geen pijn of kwaad doet als je het goede niet kunt cultiveren. In het kader van HvO houdt dit in dat we met de tegenpolen van de tien HvO elementen kunnen omgaan.
  • ‘Cultiveer het goede’ betekent in het kader van HvO dat we de tien HvO elementen, de vier hartkwaliteiten en zes vaardige middelen,  ontwikkelen om positieve gevoelens te stimuleren.
  • ‘Ken je eigen geest’ houdt persoonlijkleren in binnen HvO, waarbij kinderen en volwassenen eigenaar over hun eigen leerproces zijn.
Doe een ander geen kwaad,
cultiveer het goede,
ken je eigen geest.
Dit is de essentie van de leer van de Boeddha
Een ander belangrijk uitgangspunt in het boeddhisme is dat alles met alles verbonden is en onderling afhankelijk is. Dit ‘onderlinge afhankelijk bestaan’ wordt tendrel genoemd. Hieronder valt ook karma, ofwel de wetten van oorzaak en gevolg. De beroemde Vietnamese boeddhistische leraar en Nobelprijswinnaar, Thich Nhat Hahn, noemt tendrel ook wel inter-zijn.

Door inter-zijn, systeemdenken of systeemleren kunnen kinderen ook leren dat bijvoorbeeld hun eigen werkhouding veel invloed heeft op het resultaat van hun werk. Dit versterkt hun eigenaarschap over hun eigen leerproces. In wezen kan je inter-zijn, systeemdenken en systeemleren op alles toepassen: geschiedenislessen, themalessen, zelfstandig werken, sociaal-emotioneel leren etc.

Workshop

Vul het onderstaande formulier in om op de hoogte gehouden te worden betreft de  workshops in 2024.

Vul uw naam en e-mail adres in en ik neem contact op!