Peter is voorzitter van de medezeggenschapsraad. Hij is ook vader van Thomas op de Jozefschool Muiden. Thomas zit nu in groep 8. Peter heeft HvO dus een paar jaar kunnen volgen.
Kun je iets vertellen over de waarde van HvO voor de Jozefschool?
Ik denk dat het voor de school heel belangrijk is. Het is een integraal onderdeel van het leren van alle kinderen op school. En daarmee is HvO een onderscheidend element voor deze school. Het is een eigen methodiek die de school over de jaren heeft ontwikkeld. We hebben met toenmalige interim directeur, Stan Put, ook gekeken of we Hart van Onderwijs meer naar voren kunnen schuiven en de naam van de school daarmee kunnen verbinden. En dat is nu ook gebeurd, want de Jozefschool is een Hart van Onderwijsschool. HvO is ook echt iets wat past bij deze school, vind ik. Het geeft mij, als ouder, een gevoel van sociale veiligheid. Het biedt een houvast aan kinderen. Het is een hele mooie manier om de kinderen de basisbeginselen bij te brengen van hoe je met elkaar omgaat. HvO is daarvoor een mooie toegankelijke manier. Het doordringt de hele leerervaring van de school, van groep 1 tot met groep 8 en blijft kinderen bij. Daar ben ik van overtuigd.
Je zei dat het bij onze school past. Hoe bedoel je dat?
Ik vind dat het past bij een kleine school. Eén van de dingen die ik altijd heel bijzonder aan de Jozefschool vind, is dat de school een hele veilige omgeving voor kinderen is. Wat mij betreft is dat één van de belangrijkste dingen die een school moet bieden: sociale veiligheid. En Hart van Onderwijs is een kapstok, een prachtig uithangbord, voor die sociale veiligheid. HvO geeft handen en voeten aan die veiligheid. Daarbij is het mooi dat de school HvO zelf ontwikkeld heeft. Dat geeft een zekere (draag)kracht: je hebt het samen met elkaar over de jaren ontwikkeld. Ook voor nieuwe leerkrachten geeft dit houvast. En het biedt ook ouders iets bijzonders. En dat is heel belangrijk voor deze school en voor de komende jaren. Het een school met een eigen methode en een eigen uitstraling.
Zie je ook iets van HvO bij Thomas thuis?
Ja, Thomas is er al vanaf kleuters mee bezig. Hij kwam vaak thuis met de namen en verhalen over de dieren. Hij kent alle dieren op zijn duimpje. Hij snapt ook wat de dieren inhouden. Hij voelt het heel goed aan. Maar het biedt ook voor Thomas, overigens niet alleen voor Thomas maar voor alle kinderen, een houvast in de manier waarop kinderen met elkaar omgaan: Kitty Kikker, Ali Aap, Pablo Paard, en Victorino Vogel.
Wat ik persoonlijk heel erg belangrijk vind, is dat die vier hartkwaliteiten zo mooi in balans zijn. Dat zie ik ook bij Thomas terug. Hij kan kiezen wat hij nodig heeft. En ik geloof dat alle kinderen daar in meer of mindere mate iets over geleerd hebben.
Wat zou je als ouder nog meer willen zien van HvO in en buiten de school?
Het is belangrijk om HvO naar ouders uit te dragen. In de schoolgids staat nu wel een algemeen stuk over HvO, maar het kan duidelijker gemaakt worden dat HvO een belangrijk onderdeel van het curriculum is. De schoolgids is nu een dik document met allerlei dingen die erin staan. De meeste ouders stoppen bij pagina 4. Het is belangrijk dat ouders in praktische zin zien hoe HvO in het onderwijs, in de lessen, thema’s, in de groepen wordt vertaald. Je kunt ook denken aan een aparte folder voor ouders, waarin HvO in het algemeen wordt uitgelegd en ook hoe HvO zichtbaar in het dagelijkse onderwijs wordt toegepast.