Hart van Onderwijs

Bewegingsoefeningen

In deze bijlage staan zes langzame bewegingsoefeningen.

Aanwijzingen voor de oefeningen

Centraal bij deze langzaam uitgevoerde bewegingsoefeningen is het voelen van sensaties of subtiele gevoelens als ontspanning, rust, warmte, tinteling en helderheid en ruimte. De stimulering van deze sensaties brengen lichaam, adem en geest van zowel de leerling als leerkracht in balans. Dit heeft een positieve uitwerking op het welzijn, aandachtsvermogen, de werkhouding en sociale betrokkenheid van zowel leerkracht als leerling en dus op het leren en lesgeven.  De oefeningen verminderen tevens spanning en stress.

De volgende aanwijzingen kunnen behulpzaam zijn bij het geven van de oefeningen:

  • Doe de oefeningen eerst zelf, zodat je weet hoe je ze moet instrueren en de uitwerking van de oefeningen aan den lijve ervaart;
  • Voordat kinderen beginnen, laat ze eerst goed in balans zitten of staan;
  • Geef aan dat ze de bewegingen langzaam en gelijkmatig uitvoeren;
  • Laat kinderen de overgangen van spanning naar ontspanning voelen;
  • Instrueer hen dat ze rustig, zacht en gelijkmatig ademen liefst door neus en mond, vooral als een oefening zwaarder wordt. Als ze door deze ademhaling afgeleid raken, laat ze dan op hun gewone manier ademen;
  • Ga na afloop een tijdje rustig in de zithouding zitten waardoor de gevoelens en sensaties, die door de oefeningen zijn opgeroepen, de kans krijgen om zich uit te breiden. De tijdsduur dat je met de kinderen kunt nazitten is afhankelijk van jouw concentratievermogen en die van de kinderen.

Workshop

Vul het onderstaande formulier in om op de hoogte gehouden te worden betreft de  workshop.

Vul uw naam en e-mail adres in en ik neem contact op!